Op zoek naar een goede DSG specialist?

Garagehaarman - DSG SpecialistHeeft u een DSG en wil u het liefst dat alleen echte kenners aan uw auto zitten? Dan kunt u voor al het onderhoud en andere activiteiten het best met uw auto bij garage Haarman langskomen. Waar ze het meest in gespecialiseerd zijn is de DSG 7-traps versnellingsbak. Deze hoort in de VAG groep en is de specialiteit van deze DSG specialist. Als u kiest voor garage Haarman dan heeft u een DSG specialist met een eigen garage en werkplaats. Hierdoor kunnen ze alle dingen die ze voor u moeten doen zeer snel en professioneel afhandelen.

De dingen waar u zonder twijfel mee naar deze DSG specialist kan gaan zijn:

  • Reparaties
  • Vervangingen
  • Leveren van verschillende onderdelen
  • Diverse aanpassingen
  • Software aanpassingen

DSG specialist legt uit wat de DSG is

Maar niet iedereen weet natuurlijk wat een DSG is. Daarom zou de DSG specialist even aan u uitleggen wat het inhoudt, misschien wil u dan zelf ook wel een aanschaffen of komt u erachter dat u al in het bezit bent van een desbetreffende motor. De DSG heeft namelijk heel veel mooie eigenschappen waar u nog wel eens weg van zou kunnen worden.

De DSG specialist legt uit dat de DSG een automatische versnellingsbak is. In deze versnellingsbak zit een dubbele koppeling. De afkorting staat voor direct shift gearbox, dus de naam zegt het al. Het komt er eigenlijk op neem, als je het op een versimpelde manier uitlegt, dat deze versnellingsbak een dubbele uitvoering is van een ouderwetse wisselbak. Er zijn namelijk twee assen en twee koppelingen. Dit heeft de werking dat je kan wisselen van versnelling terwijl je nog in een andere versnelling rijdt. Vanaf het stilstaan van de auto rij je dus in de eerste versnelling, maar het verschil met de conventionele auto’s is dat de tweede versnelling nu al meedraait. Hierdoor kan je veel sneller schakelen naar de volgende versnelling en hoeft die niet nog te worden geactiveerd. Tijdens het rijden wordt er dus constant gewisseld tussen de verschillende assen. De eerste, derde en vijfde versnelling zitten op de ene as en de andere versnellingen op de andere as.

Zoals hierboven al was genoemd is deze DSG specialist vooral gespecialiseerd in de 7-traps versnellingsbak. Deze soort wisselbak is ontwikkeld door Volkswagen in 2007 en is een vernieuwde versie van de DSG. Door middel van de droge koppelingen hebben ze de DSG kleiner en lichter kunnen maken. Ook is hij zuiniger dan zijn voorganger doordat hij niet meer gekoeld wordt met olie, wat de 6-traps nog wel werd. Ook is deze versie nog sneller in het schakelen dan de voorganger. Zo kan de liefhebben nog sneller optrekken met zijn auto. Dit brengt echter ook een nadeel met zich mee ten opzichte van de voorganger. Hij kan namelijk veel minder koppel trekken dan de 6-traps versie. Hiernaast kan je hem niet krijgen bij een auto die achterwiel aandrijving heeft. De 6-traps versie kon daarentegen wel ook bij vierwielaandrijving auto’s gebruikt worden.

De techniek die achter de DSG zit

Het idee achter de DSG is, zegt de DSG specialist, dat er dus twee in plaats van een versnellingsbakken zijn. Als je het heel erg versimpelt dan komt het hier op neer. Met de versnellingspook wordt bij de normale versnellingsbak elke keer een andere versnelling gekozen. Eigenlijk lijkt de DSG best wel op de ouderwetse versnellingsbak, maar dan wordt hij elektronisch gestuurd. Hierdoor is het koppelingspedaal niet meer nodig, super simpel dus.

De versnellingen die op een DSG zitten, zegt de DSG specialist, zitten op twee assen. Op een van deze assen zitten de even versnellingen en op de andere de oneven versnellingen. Bij het schakelen wordt er dus niet alleen naar een andere versnelling geschakeld, maar ook wordt er een andere as geactiveerd.

Jammer genoeg kan de DSG niet gebruikt worden in sterke motoren. Door het overschakelen naar andere assen kan er namelijk weinig kracht vrijkomen. De DSG specialist noemt dit ook wel het hebben van weinig koppel. De 7-traps versie van de DSG waar de DSG specialist garage Haarman vooral mee werkt heeft echter bewezen dat een DSG ook wel in auto’s met een zwaardere motor gebruikt kan worden. Deze versie heeft dus meer koppel dan de voorganger, de 6-traps versie. Een nadeel hier van is weer dat het ontzettend duur is om dit te gebruiken. Hierdoor wordt de 7-traps versie alleen in duurdere auto’s gezet bij de DSG specialist. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een Bugatti Veyron, een van de duurste auto’s ter wereld.

Als u helemaal geïnteresseerd bent geraakt in het werk van de DSG specialist en misschien zelf ook een DSG wil aanschaffen, of een auto met een DSG, dan kunt u dus uitstekend terecht bij garage Haarman. U kunt altijd een kijkje komen nemen op de werkplaats en als u er bent kunt u misschien ook eens voelen hoe een DSG nou rijdt. U zult dan meteen de grote voordelen leren kennen en u gaat misschien wel met een DSG versnellingsbak weg. Ook kunt u bij de DSG specialist vragen stellen over alles wat met de DSG te maken heeft. Ze kunnen u rustig voorlichten en uitleggen hoe het zit. Ook kunt u natuurlijk een kijkje nemen op de website van garage Haarman. Hier kunt u op uw gemak wat informatie opzoeken, er staat net wat meer dan we in dit artikel hebben uitgelegd.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn